پایگاه پلیس آگاهی در شمال شهر کرمانشاه افتتاح می‌شود
محل تبلیغات شما


ورود اعضا


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




میزان رضایتمندی شما از مطالب سایت:





تبليغات
محل تبلیغات شما

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دستاوردهای قرارگاه مبارزه با سرقت در این استان که سبب کاهش وقوع جرائم و افزایش چشمگیر کشفیات در برخی از جرائم شده بهانه‌ای شد تا در هفته ناجا به خدمت یکی از مسئولان نیروی انتظامی استان کرمانشاه برویم.

در گفت‌و‌گو با سرهنگ علیرضا مرزبانی، رئیس پلیس آگاهی استان کرمانشاه راهکارهای اصلی کاهش وقوع جرائم و افزایش کشفیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تسنیم: عمده‌ترین وظایف پلیس آگاهی چیست؟

مرزبانی: مجموعه پلیس آگاهی و تمام یگان‌های ناجا در پی اجرای اصلی‌ترین مأموریت خود، همانا برقراری نظم و امنیت هستند و در حوزه‌های تخصصی هر یگان مسئولیتی به عهده می‌گیرد.

پلیس آگاهی نیز با هدف کشف جرم در حوزه‌های مختلف از چندین بخش نظیر اداره مبارزه با سرقت با وظیفه رسیدگی و پیگیری، اداره جعل و کلاهبرداری اسناد که در پی کشف اسناد دولتی و غیردولتی جعلی است، اداره مبارزه با جرائم اقتصادی در راستای مبارزه با پولشویی، زمین خواری، تسهیلات غیرمجاز و کشف جرائم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اداره جنایی با وظیفه رسیدگی به قتل‌ها و سرقت‌های مسلحانه، آدم ربایی و گروگانگیری، اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون رسیدگی به امور گمرکی، اداره تشخیص هویت با بررسی هویت سوابق کیفری، بررسی صحنه‌های جرم با تجهیز به آزمایش‌های جنایی و امکانات علمی و فنی برای کشف جرم، اداره عملیات ویژه که پرونده‌های مهم در حوزه‌های مختلف را بررسی می‌کند تشکیل شده است و افزون بر آنچه که گفته شد سایر ادارات مرکز آگاهی به انجام امور درون سازمانی می‌پردازند.

تسنیم: با توجه به آغاز هفته نیروی انتظامی، پلیس آگاهی چه برنامه‌هایی دارد؟

مرزبانی: تمام برنامه‌ها در این هفته به صورت هماهنگ میان ادارات مختلف ناجا برگزار می‌شود اما در حوزه پلیس آگاهی انجام خدمات به صورت مضاعف، حضور کارشناسان در مراکز علمی و فرهنگی، جهت افزایش سطح آگاهی مردم در پیشگیری از وقوع سرقت و افتتاح پایگاه آگاهی در شمال شهر کرمانشاه که همگی این برنامه‌ها در راستای خدمات‌دهی بهتر و بیشتر به مردم است انجام می‌شود.

تسنیم: مردم چه جایگاهی در برنامه‌های پلیس آگاهی استان کرمانشاه دارند؟

مرزبانی: اداره اجتماعی مرکز پلیس آگاهی استان همگام با معاونت اجتماعی ناجا برای افزایش سطح آگاهی مردم در قالب ارسال پیامک، حضور کارشناسان در صداوسیما، دعوت از رسانه‌ها برای بازدید از کشفیات برجسته پلیس آگاهی در سطح استان کرمانشاه و انجام تبلیغات محیطی در راستای آگاه‌سازی‌های مردم اقداماتی انجام داده است.

تسنیم: بخشی از کار شما به پیشگیری از وقوع سرقت بر می‌گردد. در این رابطه مردم چه وظایفی بر عهده دارند؟

مرزبانی: مردم به نکات مطرح شده در آموزش‌های همگانی از طریق پیامک‌های ارسالی پلیس، هشدارهای انتظامی، تبلیغات محیطی توجه کنند و با تمرکز بر بحث سرقت خودرو از آنجایی که خودروهای با مدل زیر 88  که ایمنی کمتری دارند در مقابل خطر وقوع دستبرد هستند صاحبان این خودروها نسبت به نصب دزدگیر، قرار دادن در پارکینگ و سایر اقدامات حفاظتی اقدام کنند.

در حوزه سرقت منازل نیز با توجه به اینکه منازل مناطق شمالی در شهر کرمانشاه از ایمنی کمتری برخوردار هستند لازم است ساکنان این منازل نسبت به نصب دوربین مدار بسته، آژیر اعلام خطر و اقدامات حفاظتی دیگر اقدام کنند.

متاسفانه امروزه ارتباط همسایه‌ها با یکدیگر به فراموشی سپرده شده است و شناسایی افراد توسط همسایه‌ها از دیگر نکات حائز اهمیت است که نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری نیز با آموزش همگانی درصدد توسعه شبگردها و نگهبانان محله به ویژه در سطح شهرک‌ها است.

تسنیم: امسال شاهد راه‌اندازی قرارگاه استانی مبارزه با سرقت در کرمانشاه بودیم. ضرورت وجود این قرارگاه در استان چیست؟

مرزبانی: در سال‌های اخیر، سرقت روندی افزایشی داشته و هرساله این روند ادامه یافته تا اینکه در سال گذشته این نتیجه حاصل شد که در سال 93 یک دغدغه عمومی  در نیروی انتظامی و در سطح کشوری پیرامون کاهش وقوع سرقت مطرح است و بر این اساس اولویت اقدامات بر پیشگیری از وقوع سرقت بنا شد.

از خرداد ماه امسال قرارگاه مبارزه با سرقت با اهداف انجام امور به صورت درون سازمانی که سبب بکارگیری نیروهای ناجا در تمام رده‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود و توزیع امکانات و تجهیزات در مراکز بود افتتاح شد.

در حوزه برون سازمانی نیز یکی از اقدامات قرارگاه مبارزه با سرقت مسئول‌سازی دستگاه‌ها بوده است، زیرا در مبارزه با سرقت میزان وظیفه پلیس از دستگاه‌ها کمتر است و لازم است که پلیس با تشویق مردم به مشارکت همگانی و آموزش پیشگیری از سرقت به مردم، این موضوع را پیگیری کند و دستگاه‌ها نیز که وظایفشان توسط جلسات مختلف تشریح شده باید تا انتهای امسال نسبت به انجام وظایف و آموزش همگانی به مردم اقدام کنند که در نتیجه با مشارکت مردم، توفیقات چشمگیری در حوزه پیشگیری و مبارزه با سرقت حاصل می‌شود.

تسنیم: برخی از مهمترین دستاوردهای قرارگاه سرقت را مطرح کنید.

مرزبانی: در مدت کوتاه فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت، روند افزایشی سرقت نسبت به سال‌های گذشته متوقف شده و اغلب سرقت‌ها با کاهش آمار وقوع مواجه هستند که استان کرمانشاه نیز در این راستا در زمره استان‌های موفق قرار گرفته است.

در کشفیات سرقت‌های مهم نظیر سرقت منزل، خودرو، مغازه، کیف قاپی و سرقت احشام، استان کرمانشاه نسبت به آمار نرمال کشوری، در وضعیت بالاتری قرار گرفته و در سرقت‌های جزیی مانند موارد سرقت لوازم داخل خودرو، قطعات خودرو مأموریت‌های محوله به عهده پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها است که نسبت به سال گذشته در روند کشفیات این حوزه نیز توفیقاتی حاصل شده است که البته ناجا در استان کرمانشاه درصدد رساندن کشفیات سرقت‌های جزئی به سطح نرمال کشوری هستند.

تسنیم: میزان کشفیات قابل ذکر قرارگاه مبارزه با سرقت در سطح استان کرمانشاه را تشریح کنید.

مرزبانی: در زمینه وقوع و در زمینه کشفیات، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده به گونه‌ای که در زمینه کشفیات سرقت‌های مهم 81درصد نسبت به وقوع این سرقت‌ها رشد داشته و اگر آمار میزان کشفیات را تا دوره زمانی مهرماه به حساب آوریم میزان کشفیات در مهر ماه به 85 درصد افزایش داشته و در مجموع در 6 ماهه امسال 10درصد کاهش وقوع جرائم رخ داده است.

تسنیم: کشفیات قرارگاه مبارزه با سرقت به طور عمده شامل چه مواردی است؟

مرزبانی: سرقت خودرو، منزل و احشام عمده‌ترین موارد کشفیات این قرارگاه در استان کرمانشاه بوده و برای نخستین بار وقوع سرقت خودرو کاهش چشمگیری یافته است و تا پیش از این هر ساله سرقت خودروها آماری رو به رشد داشته است.

تسنیم: به طور معمول چه انواعی از خودرو بیشتر مورد دستبرد قرار می‌گیرند؟ و دلیل اصلی این امر چیست؟

مرزبانی: خودروهای پیکان و پراید، بیشتر مورد دستبرد سارقان قرار می‌گیرند که این ریشه در ضعف سیستم ایمنی خودروهای مذکور دارد.

تسنیم: در میان شهرستان‌های استان کرمانشاه، وقوع جرم در کدام شهرستان بیشتر است؟

مرزبانی: بیش از 80 درصد جرائم استان، در سطح شهرستان کرمانشاه رخ می‌دهد و براین اساس وقوع جرائم در سطح 13 شهرستان دیگر استان، تنها 20درصد است.

تسنیم: در بحث مقابله با وقوع سرقت، برای برخورد با مال‌خرها چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

مرزبانی: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های پلیس، برخورد با مال‌خر‌ها است و در برخورد با آنان جدیت به خرج می‌دهد که تاکنون نیز پس از شناسایی و دستگیری این افراد، به مراجع قضایی تحویل شده‌اند و در صورتی که افراد صاحب مغازه بوده‌اند علاوه بر پلمپ محل، جهت تعیین مجازات به دادگاه ارجاع داده شده‌اند.

تسنیم: عمده‌ترین دلایل ارتکاب جرائم را بیان بفرمایید.

مرزبانی: بیش از 75درصد وقوع جرائم به دلیل بیکاری افراد است که این امر در بازجویی‌ها و تحقیقات به‌عمل آمده ثابت شده و به همین میزان نیز اعتیاد در ارتکاب جرائم موثر بوده و البته از دیگر دلایل ارتکاب جرائم، مشکلات اقتصادی افراد است.

تسنیم: قاچاق مواد سوختی با توجه به وجود مرز در استان کرمانشاه یکی از مشکلات این منطقه است. برای کاهش این پدیده چه اقداماتی انجام شده است؟

سرهنگ مرزبانی: نفتگاز، نفت سفید و بنزین به ترتیب انواعی از سوخت هستند که بیشتر قاچاق شده‌اند که دلیل اصلی قاچاق این مواد نیز افزایش قیمت این نوع از سوخت‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

مرزها عمده‌ترین مکان‌های قاچاق سوخت هستند و برای برخورد با قاچاق در این مبادی لازم است که دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کرده و کنترل بیشتری بر این مناطق به ویژه در شهرستان‌های مرزی حاکم شود.

تسنیم: با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. سخن پایانی بفرمایید.  

سرهنگ مرزبانی: همکاری مردم در امر آموزش همگانی و توجه به هشدارهای پلیس منجر به توفیقات بیشتر در قرارگاه مبارزه با سرقت است که این امر نیز با راه‌اندازی پلیس افتخاری با توجه به جوان بودن استان کرمانشاه، زمینه‌های مساعدتری برای کاهش جرائم را به‌وجود می‌آورد.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com